Uszkodzony konwerter sprzęgła hydrokinetycznego — regeneracja czy zakup nowej części?
Zarówno w samochodach z manualną, jak i automatyczną skrzynią biegów stosowana jest przekładnia momentu obrotowego. W popularnych automatach wykorzystywany jest specjalny konwerter hydrokinetyczny, który zamienia energię kinetyczną w mechaniczną poprzez wprawienie w ruch cieczy, tj. wody, emulsji lub oleju hydraulicznego. Mimo iż w sprzęgłach hydrokinetycznych nie ma ścierających się i wymagających częstej wymiany elementów tarczowych, to podzespół również ulega zużyciu i różnym awariom. Sprawdź, jak wygląda regeneracja konwertera momentu obrotowego.
Skąd wiadomo, że przekładnia hydrokinetyczna jest zepsuta?
Każdy kierowca podczas codziennej jazdy może szybko wyłapać niepokojące objawy, które świadczą o awarii poszczególnych podzespołów samochodu. Gdy konwerter sprzęgła hydrokinetycznego jest uszkodzony, zwykle dochodzi do takich sytuacji jak:
- trudności w płynnej zmianie biegów,
- falowanie oraz szarpanie podczas przyspieszania,
- wydobywanie się z okolic skrzyni biegów niepokoj ących dźwięków (skrzypienie, trzaskanie),
- ruszanie z miejsca jest możliwe wyłącznie przy zwiększonych obrotach silnika,
- przegrzewanie się skrzyni biegów,
- zwiększone zużycie paliwa.
Każdy niepokojący objaw powinien być skonsultowany z mechanikiem, który wskaże przyczynę i ewentualny koszt naprawy lub wymiany zepsutego elementu.
Naprawa konwertera czy wymiana części na nową?
Zakup nowej przekładni (w zależności od modelu samochodu) to koszt sięgający nawet 4-5 tysięcy złotych. Nic więc dziwnego, że wielu kierowców decyduje się na skorzystanie z usługi regeneracji, która polega na rozcięciu i dokładnym sprawdzeniu oraz oczyszczeniu wszystkich elementów konwertera. Następnie zużyte podzespoły są wymieniane na nowe, a obudowa zespawana i poddana testom szczelności. Cena używanego i w pełni sprawnego technicznie sprzęgła to około 1 tysiąc złotych.
Komu zlecić regenerację sprzęgła hydrokinetycznego?
W Polsce działa niewiele firm specjalizujących się w naprawie przekładni montowanej w samochodach z automatyczną skrzynią biegów. W zdecydowanej większości zakładów mechanicznych klient może liczyć jedynie na kosztowną wymianę niedziałającego konwertera na fabrycznie nowy komponent. Decydując się na tańszą opcję, czyli regenerację sprzęgła, należy sprawdzić opinie innych klientów na temat jakości i terminu realizowanych usług oraz wytrzymałości i żywotności naprawionego podzespołu.