Konwerter sprzęgła hydrokinetycznego — na czym polega regeneracja części?
Podczas działania automatycznej skrzyni biegów wykorzystywany jest ruch cieczy, m.in. wody, emulsji lub płynu hydraulicznego. W tzw. automatach sprzęgło nie jest widoczne i używane przez kierowcę tak jak ma to miejsce w pojazdach z manualną skrzynią biegów. W momencie awarii konwertera hydrokinetycznego dostęp do uszkodzonych podzespołów jest ograniczony, dlatego naprawa może być dosyć kosztowna. Sprawdź tańszą alternatywę, czyli usługę regeneracji przekładni.
Jakie są najczęstsze objawy awarii konwertera momentu obrotowego?
W sytuacji, gdy z silnika wydobywają się dziwne dźwięki, a jazda nie jest tak płynna i komfortowa jak dotychczas, reakcja właściciela samochodu powinna być natychmiastowa. Kierowca nie może bowiem dopuścić do całkowitego zepsucia przekładni w automatycznej skrzyni biegów oraz ryzykować uszkodzeniem innych podzespołów. Awaria, która dotknęła konwerter sprzęgła hydrokinetycznego, najczęściej objawia się poprzez:
- wyczuwalne falowanie i szarpanie podczas zmiany biegów,
- drgania podczas przyspieszenia,
- konieczność ruszania z miejsca na wysokich obrotach,
- przegrzewanie się skrzyni biegów i nieprawidłowe obroty silnika,
- zwiększone zużycie paliwa.
Komu zlecić naprawę sprzęgła hydrokinetycznego?
Przy pierwszych objawach uszkodzenia przekładni w automatach warto udać się do pobliskiego zakładu mechanicznego w celach diagnostycznych. Niestety, większość mechaników zaproponuje klientowi kosztowną wymianę zużytego podzespołu na nowy. Na terenie Polski działa bowiem niewiele firm zajmujących się regeneracją sprzęgieł hydrokinetycznych. Na szczęście z takiej usługi można skorzystać zdalnie, poprzez wysyłkę niedziałającego konwertera w celu poddania go kompleksowej naprawie. Ważne, aby podjąć współpracę ze sprawdzoną marką, polecaną przez innych oraz udzielającą gwarancji na naprawione części.
Z jakich elementów składa się konwerter hydrokinetyczny?
Przekładnia stosowana w automatycznych skrzyniach biegów zbudowana jest z pompy (elementu czynnego) oraz turbiny (elementu biernego). Łopatki pompy odpowiadają za wprawienie w ruch wirowy płynu znajdującego się w układzie, następnie wirnik turbiny odbiera energię kinetyczną i zamienia ją w mechaniczną, przekazując do skrzyni biegów. Zastosowanie sprzęgła hydrokinetycznego ma wiele zalet, takich jak m.in. płynna zmiana biegów (bez gaśnięcia silnika) oraz komfort jazdy.